Oldalak

2012. november 17., szombat

Lektion 72. - Amikor a főnevet is ragozni kell

Hallo, Ich grüße dich zum Deutschseminar!

A főnévragozásról sokaknak az jut eszébe először, hogy a hímnemű és semlegesnemű főnevek birtokos esetben kapnak egy -s vagy -es végződést. Esetleg még az, hogy többes szám részes esetben minden főnév -n végződést vesz fel.
Mások meg egyből a gyenge főnévragozásra gondolnak. :)
Ez utóbbiról fogok én is írni egy kicsit.

Vannak olyan hímnemű főnevek, amelyek -n vagy -en végződést kapnak minden esetben, kivéve az egyes szám alanyesetet.
Ha a főnév -e végződésű, csak egy -n jön még hozzá, ha pedig mássalhangzóra végződik, akkor -en. Több lehetőség nincs.

Mik is tartoznak ide?

- nemzetiségnevek
der Franzose, der Finne (die Französin, die Finnin)
Minden -e végű hímnenű nemzetiségnév ide tartozik, csak a der Deutsche nem! Ez melléknév, csak főnévként használjuk, és aszerint kap erős vagy gyenge ragozást, hogy határozatlan vagy határozott névelő áll előtte.
der Ungar, -n, -n - mi is ide tartozunk, bár nem -e a végződés!

- sok foglalkozásnév
der Soldat, der Polizist,  der Pilot, der Laborant, der Jurist, der Journalist
Az összes -oge végű foglalkozás: der Biologe, der Geologe...
A -nom végződésű foglalkozásnevek: der Agronom, der Ökonom.

- néhány állatnév
der Löwe, der Affe (@ = Klammeraffe), der Bär

- rokonok, emberek nevei
der Junge, der Knabe, der Mensch, der Kunde, der Kollege, der Erbe,
der Erbe, -n, -n = örökös, de! das Erbe, -s = örökség
Van egy kedvenc idézetem egy amúgy magyar nyelvű könyvből:
Kein Schicksal, kein Tod, nur das Erbe.
Ha tudja valaki, honnan vette ezt az író, üzenjen, legyen szíves! :)
És figyelem!
der Herr, -n, -en (egyes számban -n, többes számban -en végződés!)
Kann ich mit Herrn Berg sprechen?
Kennen Sie die Herren?

- nagy emberek :)
der Prinz, der Graf, der Fürst, der Held, der Zar, der Präsident

-egyéb
der Hirt, der Demokrat, der Emigrant, 

és biztos vannak még... :)

Angenehmes Wochenende, tschüss!

2 megjegyzés:

  1. Előrekerült hogy honnan idézett Renier?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Renier is leírta ezt? Csak Chapmant tudtam. A Két holdból ez a kedvenc fejezetem: Nur das Erbe. Amúgy nem igazán arra gondoltam, hogy az író idézne valakitől / én idéztem tőle :) /, hanem hogy milyen vallástörténeti /-filozófiai hatások érhették. :) Az idézetet nem találtam sehol máshol, bár nem kutattam alaposan utána. Hinduizmus - buddhizmus a tippem.

      Törlés